Tuesday, July 23, 2013

Al-Quran: Evil on land

Do not wonder at the large-scale corruption and killing that has drowned the Ummah today. Allah has already explained the 'why' to us. And in the end, He has also expressed hope that perhaps we shall take heed and return back to Him in obedience & worship! The Qur'an says:

"Corruption has appeared in the land and the sea on account of what the hands of men have wrought, that He may make them taste a part of that which they have done, so that they may return." (30:41)

Ibn Kathir rahimahullah explains in his Tafseer:

Mujahid said: "Evil on land means the killing of the son of Adam''


Abu Al-Aliyah said: "Whoever disobeys Allah in the earth has corrupted it, because the good condition of the earth and the heavens depends on obedience to Allah.''

Al Qur'an: Harm & Favour

Al Qur'an:

And if Allah touches you with harm, there is none who can remove it but He, and if He intends any good for you, there is none who can repel His Favour which He causes it to reach whomsoever of His slaves He wills. And He is the Oft-Forgiving, the Most Merciful.

سورة يونس 
Sura #10 | Makkah

Verse # 107

Islamic Stories : Gareeb aurt ki madad


سڑک کے کنارے کھمبے پر چپکے کاغذ پر لکھا ہوا تھا

میرے پچاس روپے گم ہو گئے ہیں، جس کو ملیں وہ میرے گھر واقع فلاں گلی پہنچا دے، میں ایک بہت ہی غریب اور بوڑھی عورت ہوں، میرا کوئی کمانے والا نہیں، روٹی خریدنے کیلئے بھی محتاج رہتی ہوں۔

ایک آدمی نے یہ تحریر پڑھی تو وہ کاغذ پر لکھے ہوئے پتے پر پہنچانے چلا گیا۔

جیب سے پچاس روپے نکال کر بُڑھیا کو دیئے تو وہ پیسے لیتے ہوئے رو پڑی۔کہنے لگی: بیٹے آج تم بارہویں آدمی ہو جسے میرے پچاس روپے ملے ہیں اور وہ مجھے پہنچانے چلا آیا ہے۔

آدمی پیسے دیکر مسکراتے ہوئے جانے لگا تو بُڑھیا نے اُسے پیچھے سے آواز دیتے ہوئے کہا:

بیٹے، جاتے ہوئے وہ کاغذ جہاں لگا ہوا ہے اُسے پھاڑتے جاناکیونکہ ناں تو میں پڑھی لکھی ہوں اور ناں ہی میں نے وہ کاغذ اُدھر چپکایا ہے۔



وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ


اور آسمان میں تمہارا رِزق (بھی) ہے اور وہ (سب کچھ بھی) جس کا تم سے وعدہ کیا جاتا ہے


And in heaven is your Sustenance, as (also) that which ye are promised.


سورہ 51 سورہ الزریات آیت 22

Achi Batain: اپنے آپ پر تنقید

یونان کے ایک مصور نے تصویر بنائی۔س میں ایک آدمی کو انگور کا خوشہ پکڑے دکھایا گیا تھا۔ اس نے تصویر کو بازار میں ایک جگہ لٹکا دیا۔ ہر کوئی تصویر کو دیکھتا اور اس کی تعریف کرتا۔ مصور کے کچھ دوست اس سے ملے اورمبارک باد دیتے ہوئے کہنے لگے کہ تم نے انگوروں کا خوشہ اس قدر زبردستبنایا ہے کہ چڑیاں آتی ہیں اور اسے اصل سمجھ کر چونچ مارتی ہیں۔

مصور خوش ہونے کے بجائے افسردہ ہوگیا۔ کہنے لگا: اس کا مطلب ہے کہ آدمیکو بنانے میں مجھ سے غلطی ہوگئی۔ ورنہ چڑیاں اگر آدمی کو بھی اصل سمجھتیںتو اس کے ڈر سے انگوروں پر چونچ مارنے کی جرات نہ کرتیں۔

مصور نے وہ تصویر اتاری اور ایک دوسری تصویر بنائی۔ اس تصویر میں بھی ایکآدمی انگور کا خوشہ لیے کھڑا تھا۔ انگور کا خوشہ دوبارہ اس قدر شان داربنایا گیا تھا کہ چڑیاں اس کو دیکھ کر اس کے پاس آتیں، مگر اب انہیں چونچمارنے کی ہمت نہ ہوتی۔۔۔۔۔ جو آدمی انگور کا خوشہ لیے ہوئے تھا، اس کیآنکھوں میں اس قدر غصہ بھرا تھا کہ چڑیاں اسے دیکھتے ہی ڈر کر اڑ جاتیں۔

دنیا میں اعلی مقام انہی لوگوں نے حاصل کیا ہے جنہوں نے خود اپنے آپ پرتنقید کی، اپنا محاسبہ خود کیا۔ ویسے بھی جب دوسرا تنقید کرتا ہے، نقصنکالتا ہے تو انسان ردعمل کا شکار ہو جاتا ہے۔ انسان اپنے اوپر خود تنقیدکرے، اپنی غلطیاں خود نکالے تو جتنا زور اور جتنا وقت وہ دوسروں سے اسبحث میں لگائے کہ وہ بالکل صحیح ہے، اس میں کوئی نقص نہیں ہے، وہی وقت،وہی کوشش وہ اپنے آپ کو درست کرنے اور اپنی کارکردگی کو بہتر کرنے میںلگا سکتا ہے۔ قرآن کی یہ بات کس قدر حقیقت پر مبنی ہے کہ کامیاب ہوگیا وہجس نے اپنے آپ کو ہر اعتبار سے پاک کیا

The Doors of Sadaqah

Abu Dhar al-Ghafari said: “The Messenger of Allah (sal Allahu alaihi wasallam) said: ‘Sadaqah is prescribed for every person every day the sun rises.’ I said: ‘O Messenger of Allah, from what do we give sadaqah if we do not possess property?’ He said: ‘The doors of sadaqah are takbir (Allahu Akbar), Subhan Allah, Alhamdulillah, La-ilaha-ilAllah, Astaghfirullah, enjoining good, forbidding evil, removing thorns, bones and stones from the paths of people, guiding the blind, listening to the deaf and dumb until you understand them, guiding a person to his object of need if you know where it is, hurrying with the strength of your legs to one in sorrow who is appealing for help, and supporting the weak with the strength of your arms. These are all the doors of sadaqah.” [Ahmad]

In other words one does not need to have financial resources to earn the reward of sadaqah. There are many deeds that qualify as sadaqah with Allah (subhana wa ta’ala). In addition to those listed above the following ordinary courtesies are also sadaqah if we do them with the intention of pleasing Allah with them.

1. To administer justice between two people is sadaqah.
2. To assist a man upon his mount so that he may ride it is sadaqah.
3. To place his luggage on the animal is sadaqah.
4. A good word is sadaqah.
5. Every step taken toward prayer is sadaqah.
6. Your smile for your brother is sadaqah.
7. Planting anything from which a person, an animal or anything eats is sadaqah.

Help a Poor Man with Anything

"Do not turn away a poor man, even if all you can give is half a date. If you love the poor and bring them near you, Allah will bring you near Him on the Day of Resurrection." [Al-Tirmidhi, Hadith 1376.] 

Generosity is to help a deserving person without his request, and if you help him after his request, then it is either out of self-respect or to avoid rebuke.
Imam Ali 

Do not feel ashamed if the amount of charity is small because to refuse the needy is an act of greater shame. 

Imam Ali

Prayer for Toba - Toba ki dua

"Ya Allah, give us eyes that see the best in people, hearts that forgive the worst, minds that forget the bad and a soul that never loses faith on You!" 

Aameen!


Iman & Islam

Iman was defined by the Holy Prophet (pbuh) as:
• That you affirm your faith in Allah,
• in His Angels,
• in His Books,
• in His Apostles,
• in the Day of Judgment, and
• you affirm your faith in the Divine Decree about good and evil.

And Islam was defined as:
• to testify (Tawheed),
• prayers (Salat),
• charity (Zakat),
• to fast in Ramadan,
• pilgrimage (Hajj)


+ Ihsan "constitutes the highest form of worship" (ibadah). It is excellence in work and in social interactions. For example, ihsan includes sincerity during Muslim prayers and being grateful to parents, family, and God.

Today's Food of Thought: Just because you can't see the air

Just because you can't see the air, doesn't mean you stop breathing. Just because you can't see God, doesn't mean you stop believing.